Followers

Saturday, October 16, 2010

Buli,pelajar hamil,seks rambang,merokok,lumba haram merupakan isu remaja yang sudah menjadi buah mulut masyarakat kita.Yang menghairankan,mengapa masalah ini masih belum dapat dibendung sedangkan kerajaan telah menjalankan pelbagai program kesedaran untuk remaja.


APAKAH PUNCA MASALAH SOSIAL INI?Beberapa faktor menjadi punca masalah ini.Antaranya ialah keruntuhan keluarga,pengaruh rakan sebaya,media massa,pengaruh budaya barat serta pengisian masa lapang yang salah.


KESIMPULAN
Sama ada disedari atau tidak kebanyakan masalah yang melanda remaja masa kini adalah disebabkan oleh tekanan serta permasalahan yang wujud di dalam persekitaran. Terdapat banyak faktor yang perlu ditimbangkan sebelum kita boleh menuding jari siapa penyumbang utama isu ini. Bak kata pepatah “mencegah adalah lebih baik daripada mengubati ”. Maka, adalah wajar bagi semua pihak untuk sentiasa menangani dan prihatin dengan permasalahan sosial remaja.

Sebagai penjaga kepada anak-anak, ibu bapa haruslah lebih peka dan sentiasa mengambil berat tentang masalah yang dihadapi oleh anaknya. Ibu bapa haruslah bersikap terbuka dan membincangkan isu ini dengan anak-anak mereka Marilah kita dengan penuh sedar dan keinsafan bergabung fikiran, tenaga, kepakaran dan pengalaman, bertindak mencari jalan penyelesaian walaupun usaha yang dilaksanakan nanti belum pasti dapat menghapuskan permasalahan ini tetapi sekurang-kurangnya kita berusaha untuk membendung daripada terus merebak memusnahkan anak bangsa rakyat yang tercinta. Begitu juga dengan remaja, mereka seharusnya sentiasa peka dan terus berusaha untuk menjadi remaja yang merdeka. “Remaja hari ini adalah pemimpin hari esok”.

1 comment:

  1. Sahara Sands Casino - Games and Slots | Sega Genesis
    Play all หาเงินออนไลน์ of Sahara Sands' 샌즈카지노 slot games from the Sega Genesis games on your Sega Genesis browser, here on SEGA! · 1. Desert Strike: Return to the Gulf 카지노 · 2. Desert Strike

    ReplyDelete